Total Pageviews

Wednesday, April 25, 2012

Rezki itu ada, cuma cepat atau lambat...

Ya Allah, engkau permudahkanlah urusan ku di dunia ini...

Saya telah berusaha untuk mencari pekerjaan, namun sampai di saat ini saya masih lagi belum diberikan pekerjaan yang baik. Saya telah berusaha menghantar resume di sana dan sini, dan temuduga sana sini, namun belum lagi ada jawapan yang boleh membuatkan saya tersenyum. saya terdesak sebenarnya untuk mencari pekerjaan yang tetap agar saya dapat mencapai impian saya. 

Sebenarnya saya pernah bekerja di restaurant pizza hut, dan gajinya lebih kurang dalam Rm 500 lebih cam tulah, tapi bergantung kepada jam waktu bekerja. di sana adalah pengalaman pertama saya bekerja, dan berjumpa dengan rakan2 staf yang baik. Namun hati saya sentiasa tidak tenang dan masih lagi mencari sesuatu,
dan saya mengambil keputusan untuk menjadi guru sukarelawan di sekolah rendah agama di kampung saya sendiri.

Semasa bertugas di sar, saya bekerja dengan tenang dan lebih rilek, walaupun tidak mendapat sumber pendapatan yang lebih baik berbanding di pizza hut keningau, namun saya gembira bertugas disini. saya sentiasa merasa cukup walau pun elaun yang saya perolehi itu sedikit. mungkin ini yang Allah katakan dalam al-Quran, "sesiapa yang bertakwa Allah akan berikannya jalan keluar, dan diberikannya rezki yang tidak disangka2 dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah, dia akan sentiasa merasa cukup".

Akan tetapi, saya masih lagi mencari dan menunggu rezki yang lebih baik, dengan pendapatan yang lebih baik. ataupun ini adalah pekerjaan yang terbaik untuk saya. saya percaya saya boleh mendapatkan pekerjaan yang lebih baik, dan apa yang perlu untuk saya lakukan ialah berusaha dan bertawakal kepada Allah, kerana segala-galanya telah ditentukan olehnya. 

Mungkin juga dosa yang saya lakukan menjadi penghalang kepada saya untuk mendapat rezki yang baik, taupun ini adalah ujian yang Allah berikan kepada saya agar saya menjadi lebih dekat kepadanya. apapun  saya kena percaya kepada Allah, semoga saya mampu bertahan dengan ujian ini.


2 comments:

sweet honesty said...

semoga ALlah murahkan rezeki buatmu.......... :)

Cahaya Syurga said...

insya-Allah....impian akan tercapai...